REDSKABER
På Helberskovgården
Leg:
Generelt ser vi legen som et udviklende middel for hele hjernen – for barnet/den unge. Lege ude og lege inde.
Lege i relation med andre børn/unge og lege med en spejlende, anerkendende og forudsigelig omsorgsperson
Autonome:
Vi arbejder med sansestimulerende teknologier såsom blandt andet; krammebamser, tyngdedyner mv.
Massage, herunder trykmassage og børstning/strygninger.
Vi anvender lege med arousalregulering.
Lege med fleksibilitet i behag og ubehag. Rytmiske lege, musik og bevægelse, sanglege, dans.
Gåture – her med anvendelse af skov og strand.
Limbiske:
Vi følelsesregulerer ved at;
være i ”nærheden” og bevare roen (vi skaber egen indre ro),
hjælper barnet med at registrere og kategorisere følelsen,
Vi sætter ord på følelsen (du ser vred ud),
Vi afstemmer (er du det?),
Vi anerkender og validerer følelsen,
Vi regulerer følelsen ved at tale beroligende, så barnet/den unge kan samle sig.
Præfrontale:
Vi laver rollelege, lege der øger impulshæmning.
Vi omsætter det, der sker omkring socialt; ”Det gør hun fordi”.
Vi giver kognitive meget konkrete forklaringer.
Vi laver sanselege.
Vi hjælper og støtter barnet/den unge i lektielæsning, spiller spil, lægger puslespil med barnet/den unge, læser bøger højt/godnat læsning, bager, laver mad mv.